En skitse til en indholdsfortegnelse

Skrevet af Henrik Levinsen den .

Indledning

Hvor kom vi fra? Bind I og II, afsæt i Mathiesens sidste kap. om skolens liv i bd. II 

Sorø Akademis Stiftelse (før og efter fundatserne 1958/1973)

  • skovene, driften og indtægterne
  • støtte til og rolle for skolen
  • Akademihaven og bygninger siden 1901. Sportsanlæg.
  • Bibliotek, Kirken, Musikfestival
  • Undervisningsministeren. Sorø-møderne
  • Genius loci

Skolens ledelse/organisation

  • Kontinuitet: Eneste statsskole efter 1958
  • Rektorernes række og betydning (Hoff, Raaschou-Nielsen, Bohn, Højby (Gymnasiedirektør efter Sorø), Østergaard, Erling Kristensen)
  • Lærerindflydelse
  • Forældre/”kunder”. Betaling, fripladser.
  • Bestyrelse for skolen (1980erne)

Skolens undervisning

  • Fra syv år til rent gymnasium (mellemskolen og realklassen kommer og går igen)
  • Almendannelse og studieforberedelse gennem 100 år
  • Fra elitegymnasie til massegymnasie: Forfald eller fornyelse? Læreplaner.
  • Internationalisering (kontaktskoler, elever udefra)
  • Hovedområders tendenser: Hum, Nat, Samf.
  • Er Sorø særlig? (Sorø-filteret)

Kostskolen

  • Fra opdragelsesanstalt (Alumnatet) til hjemlige forhold (Vænget, Nye alumnater, Gymnasiebygningen).
  • Trods flere alumner er kostskolen en relativt mindre del af skolen.
  • Tese: Sorø Akademis Skole defineres af kostskolen
  • Sammenlignet med andre kostskoler i Danmark (Herlufsholm m.fl.)

Eleverne

  • Statistik: Oprindelse geografisk, socialt (?). Alumner, dagelever (lokale byunger og private pensionærer. Pensionaterne i byen)
  • Drenge og Piger. Kvinder bliver elever (1907) og alumner (1983)
  • Elevernes åndsliv (Baldur, blade, ytringer)
  • Hierarki mellem elever, drøjeri, hakkeorden, præfekter.
  • Uniformens afskaffelse (1972/73)
  • Skolens traditioners og festers betydning
  • Eksamensresultater sammenlignet med andre

Lærerne

  • Kun 3-4 generationer af lærere på 100 år. Anciennitet (statistik gennem 100 år).
  • Fra lærdomskultur (dr.phil’er) til gymnasiejob.
  • Fra kostlærer til familie-liv. (skifte i 1980erne)
  • De/du skifte.
  • Humanister søger Sorø/Gymnasiet, Naturvidenskab og Samfundsvidenskab har andre førstevalg, i København

Soranere efter Sorø

  • Uddannelser, karrierer. ”De er jo fra Sorø”.
  • Soransk Samfund
  • Soranerne Hus (kollegiet)
  • Legater fra Soranere. (både til Skolen og Samfundet)

Skolen som driftsorganisation

  • Upstairs-Downstairs (Fælles julefrokost?)
  • Køkkenpersonalet
  • Tjenere (for eleverne), pedeller, TAP)
  • Alumnernes praktiske liv og ansvar

Afslutning: Helheden (kronologisk)

1903-1958: Traditionen, stabilitet (Loven 1903-58). Besættelsestiden og oprør mod Bohn. Højby som fornyer?
1958-2003: Fornyelse og vækst. Elevoprør (nedefra) mod Østergaard. Reformiver fra Kristensen (ovenfra). Pigerne. Evindelige ændringer af gymnasiets love.

 

 

Udskriv